شماره حساب امامزاده سید محمد مایان07 ژوئن 2022
شما عزیزان می توانید از طریق شماره کارت های امام زاده سید محمد مایان(ع) در کارهای نیک مانند نذورات، تبارکات
بیشترمطلب ديگري که حائز اهميت است و بايد در قيام مختار روشن شود، نقش محمد حنفيه، در اين نهضت خونين است. و اين که چرا در نهضت مختار، او نقش بيشتري دارد و به عنوان «مهدي» مطرح ميشود؟ و مختار، خود را گاهي «وزير»، هنگامي «داعي»، گاهي «معاون» و «نماينده» او معرفي ميکند.
و اشکال مهم در جمله اولي است يعني حال که نه محمد حنفيه، خود را امام و واجب الطاعه ميدانست و نه مختار اين عقيده را داشت، پس چرا عنوان «مهدي» به محمد حنفيه داده شد؟ و چرا در مکاتبات شخصي، محمد حنفيه خود را «مهدي» معرفي ميکند؟ و مختار نيز در نامه و سخنرانيهايش، او را با همين عنوان ياد ميکند؟! آيا اين مطلب را چگونه ميشود توجيه و حل کرد؟! براي روشن شدن مطلب، يک مقدمه کوتاه لازم است که صرف عنوان لقب «مهدي» براي شخص، به معناي عام کلمه، کمترين اشکالي نداشته و ندارد و مقتضاي نهضت و موقعيت قيام، چنين اقتضايي را داشته و منظور از عنوان «مهدي» آن «مهدي موعود» خاص نيست بلکه اين عنوان براي همه ائمه به معناي لغوي کلمه در «لسان» روايات آمده و اطلاق به غير ائمه(ع) نيز اشکال و ايرادي ندارد.
سخن شيخ «ابوعلي»، رجالي بزرگ (۲۱)
ايشان ميفرمايند:
«…و اما سخن کشي که گفته، مختار مردم را به محمد حنفيه دعوت ميکرد. اين را ما قبول داريم و روشن است و ظاهر قضيه، چنين است که پس از آن که امام سجاد(ع) نامهها و فرستادههاي مختار را نپذيرفت به خاطر اين که جريان لو ميرفت و بر سر زبانها ميافتاد و همچنين به خاطر علم و اطلاع امام به آينده کار مختار و مسلط شدن بنياميه بر اوضاع بود.
و چه بسا عنوان «مهدي» که به محمد حنفيه گفته ميشود و مختار آن را ترويج ميکرد، به خاطر ترغيب و تشويق مردم، در اطاعت و همراهي با مختار بوده. (نه اينکه واقعاً محمد حنفيه مهدي موعود است.)
و اينکه گفتهاند: مختار، معتقد به امامت محمد حنفيه بود و امام سجاد(ع) را به امامت قبول نداشت، اين مطلب ثابت نشده است. (۲۲)
با بررسي و دقت، در متون تواريخ معتبر، و توجه به رواياتي که در اين زمينه در دست است، ميتوان اطمينان حاصل کرد که:
محمد حنفيه، فرزند عاليقدر علي(ع)، مهمترين نقش را در قيام مختار به عهده داشته است.
او، در حقيقت، رهبري قيام و فرمانده واقعي نهضت بود، و مختار با او مشورت کرد و از او اجازه قيام گرفت و پس از آن که به کوفه آمد و قيامش را اعلام نمود، رسماً خود را نماينده محمد حنفيه، معرفي کرد و شيعيان امر او را، به خاطر فرمان محمد حنفيه پذيرفتند، و براي اطمينان، گروهي را به مدينه به نزد او فرستادند، تا کاملاً از ادعاي مختار، مطمئن شوند. و هنگامي که اين گروه، از محمد حنفيه، کسب تکليف کردند، و اظهار داشتند که مختار ميخواهد به خونخواهي حسين(ع) قيام کند، محمد، با شادي و اظهار علاقه، کار مختار را تأييد کرد، و انتقام از قاتلان امام حسين(ع) را، بزرگترين آرزوي خود معرفي نمود و علاوه بر اين، براي اين که شيعيان کوفه، کمترين شبههاي در کار مختار نداشته باشند (۲۳) و با تمام وجود، از او حمايت نمايند، آن گروه را به نزد امام سجاد(ع) برد و حضرت رسماً، نظر خود را در آن جلسه، به سران شيعه کوفه، اعلام کرد و در حضور آن گروه به نمايندگي «محمد حنفيه»، از طرف خود، تصريح نمود. (۲۴) و محمد حنفيه، نامهاي براي ابراهيم اشتر فرستاد و از او خواست به همراه قبيله خود، مختار را در قيامش، ياري دهد. (۲۵)
پس، ميتوان با اطمينان کامل گفت که قيام مختار اين منتقم خون شهداي کربلا، به رهبري محمد حنفيه و با اذن و اجازه امام سجاد(ع) بود. و با دقت در مضامين روايات و شناخت صحيح از شخصيت مختار و تأييد ائمه دين، از کار مختار و تجليل علماي بزرگ اسلام از اين قهرمان ثار، به اين مطلب ميرسيم.
۲۱- دقت نظر و شخصيت علمي ايشان قابل توجه است.
۲۲- «و قول الکشي، انه دعي الناس، الي محمد بن علي(ع) لا يخفي، انه انما دعي اليه و ظاهر الامر، بعد رد علي بن الحسين(ع) کتبه و رسله، خوفاً من الشهره و علما بما يؤول اليه امره و استيلاء بني اميه علي الامه». «وربما کان انه (المهدي)، ترويجا لامره و ترغيبا للناس، في متابعته» و اما انه، اعتقد امامته دون علي بن الحسين(ع)، فلم يثبت.» منتهي المقال: ابوعلي، کلمه «مختار»
۲۳- بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۳۹۴، چ ايران؛ تاريخ طبري، ج ۶، ص ۱۳؛ کامل ابن اثير، ج ۴، ص ۲۱۴
۲۴- بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۳۶۵، چ ايران.
۲۵- بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۳۶۶؛ کامل ابن اثير، ج ۴، ص ۲۱۵؛ تاريخ طبري، ج ۶، ص ۱۲؛ انساب الاشراف، بلاذري ج ۵، ص ۲۲۲
تمامی حقوق این سایت متعلق به امامزاده سید محمد مایان می باشد و هرگونه کپی برداری فقط با ذکر منبع امکان پذیر می باشد